اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

فارس من| اما و اگرهای برگزاری امتحانات پایان‌ترم به صورت حضوری یا مجازی

وزارت علوم در حال ارزیابی شرایط برای برگزاری امتحانات پایان‌ترم است، جامعه دانشگاهی معتقد است که نمی‌توان نسخه واحدی برای همه رشته‌ها و دانشگاه‌ها ارائه داد، زیرا با توجه به تفاوت امکانات دانشگاه‌ها، برگزاری آزمون‌های مجازی در همه دانشگاه‌ها عملی نیست.

فارس من| اما و اگرهای برگزاری امتحانات پایان‌ترم به صورت حضوری یا مجازی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس من با ثبت سوژه با عنوان «برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها به صورت آنلاین» نوشته اند که با توجه به شرایط دانشجویان و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی خواهشمندیم برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها به صورت آنلاین باشد. خبرنگار فارس این خواسته را پیگیری کرده در گفت‌وگو با مسوولان دانشگاهی ابعاد اجرایی شدن این مطالبه را بررسی کرده است.

 با تدوام شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا وضعیت کلاس‌های درس در دانشگاه‌ها همچنان تعطیل ماند و وزارت علوم در پیشنهاد ۲۰ بندی توصیه‌هایی را  در روزهای تداوم تعطیلی کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها پیشنهاد کرد.

در توصیه‌نامه ۲۰ بندی، وزارت علوم بر تداوم آموزش غیرحضوری در دانشگاه‌ها تاکید کرده بود و شرایطی را هم برای برگزاری امتحانات پایان ترم دیده بود که می‌گفت: در صورت استمرار وضعیت ویژه در کشور یا برخی مناطق، کلیه کلاس‌ها به روش الکترونیکی/غیرحضوری برگزار می‌شود و امتحان پایانی به شکل حضوری انجام می‌شود. 

اما چندی بعد علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در نشستی مجازی گفت: در خصوص برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان دستورالعملی به دانشگاه‌ها ارسال خواهد شد تا بر اساس آن امتحانات دانشجویان برگزار شود.

پیرو این اعلام هم اخیرا وزارت علوم پیشنهاداتی را درباره امتحانات پایان‌ ترم تدوین و به دانشگاه‌ها توصیه کرده تا براساس امکانات و شرایط خود برای برگزاری امتحان به صورت مجازی یا حضوری تصمیم بگیرند.

*همه گزینه‌های برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان بررسی می‌‌شود

پس از مطرح شدن امکان برگزاری آزمون مجازی یا حضوری در دانشگاه‌ها، خبرنگار فارس در پیگیری امکان عملی اجرای این شیوه‌ها در شرایط فعلی به سراغ مسوولان دانشگاهی رفته است.

دانشگاه صنعتی شریف هم که پیش از این اعلام کرده بود که گزینه‌هایی از جمله برگزاری امتحان به صورت آنلاین، برگزاری امتحان حضوری در دانشگاه در تیر و مرداد، برگزاری امتحان در شهر خود دانشجو یا ارزیابی درس به صورت pass و fail در حال بررسی است، اکنون تصمیم خود را گرفته است.

داود رشتچیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف درباره تمهیدات دانشگاه برای برگزاری امتحانات پایان ترم به خبرنگار فارس، گفت: پس از روش‌هایی که وزارت علوم برای برگزاری امتحانات پایان ترم توصیه کرده این موضوع هفته پیش در شورای آموزشی دانشگاه مطرح شد.

*برگزاری امتحان مجازی اجتناب ناپذیر است

رشتچیان گفت: شورا در این باره تصمیم‌گیری کرد و با بررسی همه را‌ه‌های موجود، بهترین روش را اتخاذ کرده است و باید به این نکته توجه داشته باشیم که در حال حاضر برگزاری امتحانات موضوع ساده‌ای نیست، در یک کلاس ۸ نفر و در یک کلاس ۵۰ نفر دانشجو حضور دارند و موضوع ساده نیست اما با این حال به نظر می‌رسد روشی جز روش مجازی پیش رو نداریم. 

محمدرضا کلباسی معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس هم درباره امکان برگزاری آزمون پایان ترم به صورت مجازی گفت: از چند شرکت استعلام کردیم و گویا نرم افزارهایی برای برگزاری آزمون پایان ترمبه صورت مجازی وجود دارد. البته به دلیل اینکه دوره‌های دانشگاه تربیت مدرس تحصیلات تکمیلی است، استادان تمایل به برگزاری امتحانات به صورت کتبی و با کیفیت قبلی دارند. با توجه به روند پیش رو اگر ناچار شویم، آزمون‌های پایان ترم را به شکل مجازی برگزار خواهیم کرد که از کیفیت خود هم برخوردار باشد.

*برگزاری امتحان دروس نظری به صورت غیرحضوری و دروس عملی به صورت حضوری

در پیگیری خبرنگار فارس، محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره تصمیمات شورای آموزشی این دانشگاه برای برگزاری امتحانات پایان ترم،گفت: دانشگاه صنعتی شریف ۱۰۵۰ عنوان درس نظری دارد که در ایام تعطیلی کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ تمامی دروس نظری به صورت مجازی تدریس شد که مقرر شد امتحانات دروس نظری به صورت مجازی برگزار شود.

وی گفت: همچنین دانشگاه صنعتی شریف ۳۰۰ عنوان درس عملی کارگاهی و آزمایشگاهی دارد که مقرر شد امتحان دروس کارگاهی به صورت حضوری برگزار شود. البته بخشی از امتحانات دروس عملی می‌تواند به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود.

*وزارت علوم از دانشگاه‌‌ها خواست روی روش‌های برگزاری امتحانات فکر کنند

حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار ما گفت: وزارت علوم فعلا در مرحله ارزیابی شرایط است و نمی‌توان دستورالعمل واحدی را برای رشته‌ها و واحدها و دانشگاه‌ها وضع کرد. وزارت علوم به همه دانشگاه‌ها گفته که روی این موضوع فکر کنند و برگزاری امتحانات یکی از دغدغه‌های آنها باشد و همه سناریوها را در فکر داشته باشند و روی آنها برنامه ریزی کنند. در نهایت ملاحضات دانشگاه‌ها متفاوت است. 

وی با بیان اینکه هنوز در حال ارزیابی سناریوهای مختلف هستیم، گفت: موضوع برگزاری آزمون در این سطح گسترده فرآیند بسیار پیچیده‌ای است، گاهی آزمون‌های خاصی مانند آزمون زبان باید برگزار شود که این آزمون‌ها هم با پروتکل‌های خاصی به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.  در عمل واقعیت این است که هنوز چندان زیرساخت‌های لازم را برای برگزاری آزمون‌های غیرحضوری فراهم نکرده‌ایم.

*زیرساخت‌ برگزاری آزمون‌های غیرحضوری چندان فراهم نیست

به گفته وی، از سوی دیگر برخی از دانشگاه‌های دنیا برای این ترم، ارزیابی دانشجویان را به صورت قبول و رد انجام می‌دهند به این معنی که ارزیابی استاد از کل ترم به معنی قبول و رد باشد و این در برخی رشته‌ها متداول است، اما به دلیل اینکه برای برخی از دانشجویان ما ملاحضات نمره مهم است و برای مثال دانشجو قصد شرکت در ارزیابی استعدادهای درخشان در مقطع بعدی را دارد که کمیت نمره مهم است و اگر نمره را پساترم اعلام کنیم این نمره در سرجمع نمرات دانشجو محسوب نمی‌شود و دانشجو ضرر می‌کند و حق او ضایع می‌شود. بنابراین این روش هم قابل تعمیم برای همه دانشجویان و همه رشته‌ها نیست. این یک سناریو است و ممکن است بخشی از جمعیت دانشجویی اساسا موافق این سناریو نباشند و برخی موافق باشند که موضوع حق و حقوق دانشجویان هم مطرح است. 

* برگزاری آزمون‌ غیرحضوری در همه دانشگاه‌ها عملیاتی نیست

حسینی ادامه داد: به نظر می‌رسد باید فعلا منتظر باشیم که شرایط به نحوی شود که در یک زمان مناسب که تبعات به حداقل رسیده باشد بتوانیم آزمون‌های حضوری را برگزار کنیم، زیرا بخش قابل توجهی از دوره‌های ما دوره های آزمایشگاهی هستند و نیاز به حضور دارند و در حال حاضر بحث حضور هم کلا منتفی نیست به ویژه برای رشته‌هایی که دانشجو نیاز به کار در آزمایشگاه دارد.

*آزمون حضوری امسال با آزمون‌های حضوری سال‌های قبل متفاوت خواهد بود

وی گفت: معتقدم که باید فعلا منتظر باشیم زیرا گزینه برگزاری آزمون‌های غیرحضوری هنوز خیلی در مجموعه همه دانشگاه‌های کشور عملیاتی نیست. اگر شرایط به سمت ثبات و بهبود وضعیت پیش رود باید زمان‌بندی برگزاری آزمون‌های حضوری اعلام کنیم. البته آزمون حضوری الزاما به این معنی نیست که آزمون‌ها مانند سال گذشته برگزار شوند، ممکن است گروه‌ بندی ها به نوعی باشد که حداقل تجمع‌‌ها ایجاد شود و بدیهی است که شرایط با شرایط سا قبل متفاوت خواهد بود.

در این باره ویدئوی زیر را ببنید:

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول